Všeobecná údržba YP 400

Zdravím všechny příznivce tohoto maxíka.
Nyní se pokusím popsat popis základní údržby na mém motocyklu, tak jak jej servisuji já sám.
Samozřejmě se držím servisního plánu a náplně měním včas, ne-li dříve.
Motorový olej – používám 10W 50 ( s vyšším teplotním rozsahem ) a měním ho v intervalu 5000 km včetně olejového filtru ( Hiflo – HF 972, nebo úplně stejný HF 132 ) viz: www.hiflofiltro.com/catalogue/model/1886 .
Motorový olej vypustím výpušťákem v pravém rohu motoru a zároveň i z velké výpustě se sítkem, olej nechávám vykapat do druhého dne a mnohdy i déle.
Ačkoliv je výměna filtru možná každou druhou výměnu oleje, při každé druhé výměně olejového filtru měním pouze “O” kroužek těsnění víka prostoru olej. filtru, dále “O” kroužek velké výpustě u sítka a střední kroužek samotného filtru. Celkový obsah oleje při této výměně by měl být cca. 1,7L, mě osobně to vychází na 1,5L – 1,6L, pokud chci, aby jsem motor olejem tzv.”nepřeplňoval” – tzn. nebyl olej na maximu, případně nad maximem olej. měrky.
Převodový olej – do oddělené převodové skříně ( se suchou odstředivou spojkou ) používám 250ml plně syntetického převod.oleje Castrol MTX. Dle manuálu do této skříně patří motorový olej stejné specifikace, jakožto olej. motorový, což je dle manuálu 10W 40. Já ovšem po předchozích i pracovních zkušenostech používám na tyto aplikace olej převodový. Např. můj bývalý skůtr (UX 125 Sixteen ) měl udáno v manuálu přímo pro tuto oddělenou skříň použítí převodového – ne motorového oleje dané specifikace. U nás v práci, kde se používají skříně s ložisky a ozubenými koly, při vysokých otáčkách se též používají převodové oleje.
Chápu, že samozřejmě výrobce má použití mot. oleje v převodovce dlouhodobě otestované, ale mě je to prostě proti srsti a nemělo by to mít vliv na zhoršenou funkčnost a výdrž převodů – ba naopak. Případně dlouhodobě otestuji.
Chladící kapalina – osobně používám ” růžový “Fridex G plus spolu s destilovanou vodou ( naředěný na -30 °C ) s výměnným intervalem 5let. Po celou tuto dobu by měl působit antikorozně. Nádržka se nachází pod pravým nášlapem jezdce a je na ní označena měrka Low – nejnižší možná a Full – nejvyšší možná hladina chladící kapaliny.
Brzdová kapalina – specifikace DOT4 s výměnným intervalem 2 roky. V celém systému je opravdu celkem malé množství a výměna je velmi snadná, pomocí nasazení “průhledné” hadičky na odvzdušňovací ventilek, povolení odvzdušňovacího ventilku pomocí 8mm stranového klíče a postupného dolévání kapaliny do nádobky, tak, aby nedošlo ke zavzdušnění systému. U přední dvoukotoučové brzdy nejdříve započnu výměnu kapaliny u vzdálenějšího bzdiče (z pozice jezdce levá strana ) a poté vyměním brzdovku v pravé bližší části.
Pokud se vám zdá výměna brzdovky odkapáváním pomalá, můžete si pomoci pozvolným mačkáním páček přední / zadní brzdy, avšak musíte stíhat dolévat novou kapalinu do nádržek, tak aby hladina nepoklesla natolik, aby nedošlo k nasátí vzduchu – vzduchové bubliny do systému. Pokud se vám toto podaří a dojde ke zavzdušnění, postupujte podobným systémem odvzdušňování jako u automobilu. Tzn. ventilek utáhnout, mačkáním páčky napupmovat a poté ventilek povolit, při stlačené páčce nechat ujít bubliny a před povolením páčky opět ventilek utáhnout a hlavně nezapomenout kontrolovat stav hladiny v nádržce.

Zde by jsem si dovolil ještě uvést rozměry některých ” O ” kroužků použitých na tomto skůtru : ( vnitřní – vnější – síla )
Víčko prostoru olejového filtru : 53 x 58 x 2,5 mm
Střed olejového filtru : 13 x 17 x 2 mm
Spodní velká výpusť mot. oleje ( se sítkem ) : 35 x 42 x 3,5 mm
Měrka mot. oleje : 20 x 25 x 2,5 mm
Šroub nápušťák převodového oleje : 14 x 19 x 2,5 mm
Klika pod guferm ( distanční váleček ) : 27 x 31 x 2 mm
Hliníkové víko – strana variátoru : 26 x 30 x 2 mm
Hliníkové víko . strana spojky : 31 x 35 x 2 mm
Ještě by jsem podotknul, že při nákupu “O” kroužků se uvádí vždy jen rozměr VNITŘNÍ X SÍLA ( tloušťka kroužku ), vnější rozměr tak vychází automaticky přičtením 2 x síla.
Zde ještě uvádím odkaz pro případný rychlý přehled tech. dat